Creatures from the Grave (1991)

Od dawna fascynowały mnie horrory z lat 60. i 70. kręcone w Malezji, Indonezji, Kambodży czy na Filipinach, w dużej mierze z racji tego, że ilość informacji o nich jest nader skąpa. Wytwórnia Malay Film Productions (MTP) czyli późniejsza Shaw Brothers, tudzież Cathay produkowały filmy w Singapurze i Malezji, zanim na dobre osiadły w Hongkongu. Częstokroć reżyserzy malajskich filmów lat 40., 50. i 60. nie pochodzili nawet z Malezji np. Balkrishna Narayan Rao z Indii, reżyser Vampire of the Cave (1964) aka Pontianak Gua Musang czy Rolf Bayer, Ramon A. Estela i Lamberto Avellana (wszyscy trzej z Filipin). Dla przykładu w 1958 roku L. Krishan nakręcił dla Cathay Keris Orang Minyak (Oily Man) – pierwowozór The Oily Maniac (1976). W tym samym czasie Shaw Malay Film Studios zrealizowało Sumpah Orang Minyak (The Curse of the Oily Man) z R. Ramlee w roli głównej. Wchodzący w skład popularnego w latach 60. malajskiego cyklu grozy Pontianak obraz Dendam Pontianak (Revenge of Pontianak, 1958) zapoczątkował trend dodawania do historii kolejnych złowrogich istot w postaci starej wiedźmy Nenek Kebayan (Sędziwa Kobieta Lasu) i do momentu realizacji Sumpah Pontianak (1958) ich liczba wzrosła do czterech – Pontianaka, Orang Hutana (Dzikiego Mężczyzny Lasu), ptasio-jaszczurzej kreatury oraz Hantu Raya, Króla Duchów. Ripostą studia Shaw był Anak Pontianak (Son of Pontianak, 1958) , w którym złowieszczej Pontianak i jej synowi-lykantropowi towarzyszyły Polong i Hantu Ular (Duch Wąż). Cathay zrobiło jeszcze trzy horrory o Pontianaku: Pontianak Kembali (Pontianak Returns), Pusaka Pontianak (The Legacy of Pontianak) i Pontianak Gua Musang (Pontianak of the Civet Cave). Inne popularne horrory malajskie z tego okresu to Hantu Jerangkong (The Skeleton Ghost, 1957), Hantu Kubor (The Ghost of the Graveyard, 1958), Anak Setan (Child of Satan, 1974) i Semangat Ular (Spirit of the Snake, 1973). Żeńska zmora Pontianak powróciła na ekrany w 1975 roku w Pontianak Rogera Suttona z aktorami z Singapuru, Tajlandii, Indonezji i Malezji. Mniej więcej w tym samym czasie w Indonezji kwitła produkcja dużej liczby filmów grozy. Dyktatura Suharto cenzurowała kino, zatem filmowcy poprzez gatunek horroru usiłowali celebrować twórczą wolność.

W Creatures from the Grave aka Makhluk dari Kubur indonezyjski czarnoksiężnik zamienia się w ogromnego wieprza i wyrusza do dżungli na polowanie. Pulchna świnia zostaje ubita przez wygłodzonych wieśniaków i powraca do ludzkiej postaci. Przestraszeni miejscowi grzebią czarodzieja, a potem rabują i palą chatkę jego żony i córki, lecz inny szaman rzuca na niego zaklęcie czarnej magii umożliwiające zmartwychwstanie. Wieprz… hmm… czarnoksiężnik powraca do życia jako gnijący zombie i przy pomocy magicznych zdolności bierze odwet na tych, co go skrzywdzili…

Czy wyobrażacie sobie film, w którym łeb kosmatego wieprza oddziela się od tułowia i atakuje kapłana na skutek czaru rzuconego przez żywego trupa o święcących się na czerwono ślepiach? W horrorze S.A Karima jest więcej tego typu obłędnych i kompletnie dziwacznych scen. Człowiek rzucony zygzakiem między drzewa, czuły kochanek o twarzy świnii zatapiający zębiska w gardle rozpalonej niewiasty, wężopodobna kreatura wydostająca się z brzucha grubawej wieśniaczki i wgryzająca się w jej krtań, zombie ćwiczący celny rzut maczetą (szkoda, że nie salutuje po nazistowsku i nie ryczy ‘Heil Hitler!” tak jak umarlak z chińskiego Ginseng King [1988]), marne sceny kopaniny oraz potwornie żenujące wykonanie chrumkającego wieprza. Odnajdziemy tutaj pojedynki na czarną magię, indonezyjski folklor, manifestacje paranormalne, agresywnego tucznika i skrajnie przejaskrawione aktorstwo. Do tego pomysłowo wykonana sekwencja obrastania tkanką zmartwychwstańca, który dyszy żądzą zemsty na wieśniakach. Indonezyjskie kino trash jest jedyne w swoim rodzaju!

Makhluk dari Kubur posiadam na VCD obok kilku innych mega-obskurnych dziwactw z Malezji i Indonezji . Polecam wielbicielom celuloidowego szaleństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *